آموزش سئو

سئو چیست ؟ روشهای سئو کردن سایت

سئو چیست؟ seo مخفف Search Engine Optimization است به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو.

اساس کار موتورهای جستجو در این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را به کاربران خود نشان دهند. برای یافتن بهترین نتایج بر اساس کلید واژه جستجو شده، ربات های موتورهای جستجو به داخل سایت ها رفته و محتوای آن‌ها را بررسی می کنند.

این ربات های خزنده طبق استانداردهای سئو محتوای متنی و تصویری و حتی ساختار وبسایت ها را بررسی می کنند و هرچه سایت شما این بخش ها را بهتر و با کیفیت تر انجام داده باشد امتیاز و اعتبار بیشتری کسب می کند. هرچه امتیاز و اعتبار شما بیشتر باشد در نتایج جستجوها در رتبه های بالاتر و بهتر خواهید بود.

سئو چیست؟

اهمیت سئو و کاربرد آن چیست؟

به نظرم اهمیت سئو را با بررسی یک سناریو بهتر متوجه میشویم:

یک مغازه کوچک فروش موبایل در قسمتی از شهرتان را در نظر بگیرید. این فروشگاه در ماه چند مشتری دارد؟ مثلا ۵۰۰ مشتری. چه تعداد از آنها به خریدار تبدیل میشوند؟ شاید نهایتا ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از این فروشگاه، تلفن همراه بخرند.

اما حالا بیایید بررسی کنیم: یک فروشگاه اینترنتی موبایل که از سئو کمک میگیرد، ماهانه چه تعداد فروش دارد؟ اگر این فروشگاه اینترنتی روی کلمه “خرید موبایل” در چند رتبه اول گوگل باشد، احتمالا از بین ۱۰ هزار نفری که ماهانه این کلمه را جستجو میکنند، چیزی بین ۳ تا ۴ هزار نفر را به وب سایت خود دعوت خواهد کرد.

اگر از این تعداد فقط ۳ درصد را هم به خریدار محصولات تبدیل کند، همین الان از آن فروشگاه فیزیکی فروش بیشتری دارد. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود، زیرا این فروشگاه اینترنتی روی کلمات مختلف دیگری هم در گوگل سئو شده. یعنی تعداد زیادی کاربر با جستجو کردن عبارت های:

  • خرید موبایل سامسونگ،
  • خرید موبایل ارزان،
  • راهنمای خرید موبایل،
  • خرید تلفن همراه،
  • و…

به این وب سایت مراجعه کرده و تعدادی از آنها هم به خریدار و حتی گاها مشتری دائم تبدیل میشوند. به نظر شما جالب نیست که گاها یک فروشگاه اینترنتی موبایل، فروشی بیشتر از فروش کل یک پاساژ که همه مغازه های آن در زمینه فروش موبایل فعالیت میکنند، دارد؟!

این قدرت و اهمیت سئو است که میتواند باعث زیر و رو شدن یک کسب و کار شود. وب سایتی مثل دیجی کالا از همین قدرت seo استفاده کرده و ماهانه بیشتر از ده ها میلیارد تومان فروش محصول دارد. کاربرد سئو این است که در کوتاه ترین زمان ممکن، مخاطبان و مشتریانِ علاقه مند به محصولات و خدماتتان را در جلو درب فروشگاه اینترنتی شما قرار بدهد. البته این که شما چه تعدادی از این مشتریان را به خریدار تبدیل کنید، به یک سری عوامل دیگر مثل ظاهر گرافیکی سایت، خدمات مشتریان و… بستگی دارد.

چرا سئو؟

اما چرا سئو کنیم:

  1. سئو سایت باعث میشود روزانه در مقابل بازدید ده ها و صدها مخاطب علاقه مند قرار بگیرید.
  2. موفقیت در سئو باعث میشود شما به شدت از رقبای خودتان فاصله بگیرید.
  3. هزینه ای که برای سئو کردن سایت پرداخت میکنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفه تر است.
  4. با توجه به افزایش مخاطبان سایت، برند شما شناخته تر از قبل میشود.
  5. با توجه به اینکه مخاطبان ایرانی به رتبه الکسا به عنوان یک روش اعتمادسازی نگاه میکنند، سئو باعث کاهش رتبه الکسا و افزایش اعتماد مخاطبان شما میشود.
  6. سئو باعث افزایش طرفداران محصولات و خدمات شما میشود. منظور از طرفدار، مشتریانی هستند که دائما از سایت شما خرید میکنند.

عوامل تاثیرگذار در سئو چیست؟ اصول سئو

۲۰۰ فاکتور مختلف روی سئو وب سایت شما تاثیرگذارند!!

اما نترسید… قرار نیست از فردا یک برنامه روزانه برای اِعمال ۲۰۰ فاکتور سئو روی وب سایت خود داشته باشید و کل زمانتان را صرف آن کنید. بیشتر این فاکتورها صرفا نیاز به یک بار پیاده سازی داشته و بعد از اینکه روی سایت شما اعمال شوند، نیاز به فعالیت دوباره در موردشان ندارید.

به عنوان مثال، سرعت سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی سئو آن است. اما اگر شما یک بار سرعت وب سایت خودتان را بهینه کنید، نیاز به فعالیت مداوم و دوباره برای آن ندارید. اما در مقابل، برخی از فاکتورهای دیگر SEO هستند که شما برای پیشی گرفتن از رقبا و ماندن در نتایج اول، باید دائما آنها را رعایت کنید.

در ادامه مقاله، خلاصه ای از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در سئو را برای شما توضیح میدهم. این عوامل و فاکتور ها در ۳ دسته بندی تقسیم شده اند:

  • سئو تکنیکال سایت، (technical seo)
  • سئو داخلی سایت، (on page seo)
  • سئو خارجی سایت. (off page seo)
product-2

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا technical seo همانطور که از اسم آن هم پیداست، بیشتر مربوط به نکات تکنیکی سایت است. آشنایی با این بخش گاها باعث ترس خیلی از وبمستران و سئوکارهای تازه کار میشود در حالی که واقعا چیز ترسناکی در آن نیست. سئو تکنیکال بیشتر روی نکات تخصصی سایت تمرکز دارد. مثلا:

نقشه سایت

نقشه سایت یا sitemap یک فایل MXL تشکیل شده از یک سری کدهای برنامه نویسی است. در اصل این فایل، آدرس تمامی صفحات سایت شما را در خود جای میدهد تا زمانی که ربات های موتورهای جستجویی مثل گوگل به سایت سر میزنند، با کمک آن، بهتر صفحاتتان را شناسایی کنند.

ساخت sitemap در وب سایت های وردپرسی به کمک افزونه هایی مثل yoast seo انجام میشود و عملا شما نیاز به فعالیت خاصی در قبال آن ندارید، پس نگران نام ترسناکش نباشید!

سرعت سایت

اگر سرعت سایت شما پایین باشد باید کمی در مورد سئو آن نگران بوده یا حتی گاها بترسید!! موتورهای جستجو به شدت روی سرعت وب سایت شما حساس هستند و در صورتی که استاندارد آن را پایین تشخیص دهند، سعی میکنند وب سایت های معتبرتری را در نتایج جایگزین شما کنند.

اسکیماگذاری سایت

اسکیماها تعدادی کد برنامه نویسی هستند که در میان کدهای فعلی سایت شما قرار گرفته تا به ربات های گوگل و بقیه موتورهای جستجو، اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات سایت بدهند. مثلا به آنها بفهمانند که محصول فروشگاه شما، کتاب است یا این متنی که الآن در حال انتشار آن هستید باید به عنوان یک مقاله شناخته شود.

قبلا در مقاله اسکیما چیست در مورد این مفهوم اطلاعاتی ارائه شد و سپس در مقاله آموزش اسکیما وردپرس آموزش دادم که چطور بدون نیاز به دانش تخصصی و به کمک افزونه ها، این کدها را به وب سایت خود اضافه کنید. دقت کنید که اضافه نکردن کدهای اسکیما به سایت مشکل خاصی برای سئو آن به وجود نمی آورد.

برخلاف اینکه خیلی ها تصور میکنند سئو تکنیکال بخش ترسناک seo است، اگر شما از یک سیستم مدیریت محتوای کاربردی مثل وردپرس استفاده کرده و چند افزونه مناسب روی آن نصب کنید، اصلا نیاز به نگرانی بابتش ندارید.

سئو داخلی چیست؟

قسمت اعظم بهینه سازی سایت، به سئو داخلی مربوط است. اگر یک وبمستر تازه کار با اصول سئو داخلی آشنا بوده و چند تکنیک خاص از آن را هم آموزش ببیند، میتواند به خوبی از پس اجرای بهینه سازی این بخش بزرگ سایت بربیاید.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار در سئو داخلی سایت را با هم مرور میکنیم:

تحقیقات کلمات کلیدی

یکی از ابتدایی ترین قدم های برای سئو داخلی سایت و حتی شروع کل جریان سئو، مبحث مهم تحقیقات کلمات کلیدی است. این همان فرآیندی است که در آن تعیین میشود:

  • کدام کلمات کلیدی مربوط به حیطه فعالیت شماست؟
  • کدام کلمات باید کنار هم و روی یک صفحه سئو شوند؟
  • کدام کلمه ها مرتبط اصلا برای ما بازدهی ندارند،
  • و…

تولید و سئو محتوا

بعد از رعایت کردن فاکتورهای ثابت سئو، شاید بتوان گفت که چیزی در حدود ۳۰ درصد موفقیت شما به تولید محتوای مفید مربوط میشود. شما باید بتوانید محتواهایی برای کاربر تولید کنید که او را درگیر و جذب خود کند.

تفاوتی ندارد که قصد شما از تولید محتوا آموزش باشد یا فروش محصول و… در هر حال محتوایی که تولید میکنید باید به کاربر کمک کند. کمک در خرید با اطمینان یک محصول، کمک در یادگیری یک مفهوم و…

همین محتواها هستند که در نتایج جستجو روی کلمه کلیدی خود سئو شده و مخاطبان زیادی را به وب سایت شما وارد میکنند. البته باید در این بین مراقب باشید که از نقش پراهمیت سئو محتوا غافل نشوید.

یک محتوای جذاب تا زمانی که نمره سئو مناسبی نداشته باشد، نمیتواند جایگاه خودش را در نتایج پیدا کرده و مخاطبان را به وب سایت شما وارد کند. اگر در مورد سئو محتوا اطلاعات کمی دارید، به مقاله رایگان آموزش سئو محتوا که به صورت جامع و ویدیویی تدوین شده مراجعه کنید.

لینک داخلی

لینک های داخلی در صفحات سایت شما باعث میشود کاربر بتواند بخش های مختلف وب سایت را مشاهده کرده و زمان بیشتری را در میان مطالب، محصولات و غیره آن صرف کند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش علاقه کاربر به شما میشود، به شدت بر بهبود سئو سایت شما هم تاثیرگذار است. در ادامه در مورد دلیل اهمیت لینک داخلی در سئو توضیحات دقیقی به شما میدهم.

سئو خارجی چیست؟

شاید نهایتا بتوان ۳ فاکتور سئو را در سئو خارجی تقسیم بندی کرد، اما نکته مهم اینجاست که این ۳ فاکتور به شدت روی موفقیت شما تاثیرگذارند و از آن فرآیندهایی هستند که باید به صورت مداوم برایشان زمان بگذارید:

لینک خارجی

از نظر گوگل و بقیه موتورهای جستجو، اگر شما واقعا یک وب سایت معتبر، با محتوای مفید و کاربرپسند باشید، در وب دوستداران و طرفداران زیادی دارید. پس در این حالت باید دائما در سطح وب، به سایت شما لینک هایی داده شده و از شما به عنوان یک وب سایت خوب صحبت شود.

این یعنی اگر دیجی کالا یک سایت معتبر است، باید سایت های دیگری که در سطح وب فعالیت میکنند، گهگاه از صفحات خود به آن لینک داده و در موردش صحبت کنند. به عنوان مثال سایت backlinko یکی از سایت های خارجی معتبر در زمینه آموزش سئو است، اینکه الان من در این مقاله به این سایت یک لینک دادم، اعتبار آن را تایید کرده و گوگل هم برای دادن نتایج مناسب به آن اقدام میکند.

البته در وب فارسی به ندرت وب سایت ها به یکدیگر لینک میدهند! پس در این حالت راهکار چیست؟ این موضوع را در بخش های ادامه مقاله به شما آموزش میدهم.

سوشیال سیگنال

دقیقا با همان دیدگاهی که در بخش قبلی گفته شد، گوگل علاقه دارد از سایت شما به عنوان یک وب سایت معتبر در شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مدیاها هم صحبت شود.

اینجاست که برای بررسی واقعی بودن یا نبودن اعتبار شما به سراغ سیگنال های شبکه های اجتماعی مثل لایک ها، کامنت ها، اشتراک گذاری ها و… میرود. در مورد این موضوع و تکنیک های اجرای آن در مقاله سوشیال سیگنال اطلاعات مهمی ارائه کردم.

برندسازی

و در نهایت طبق نظر گوگل، اگر شما وب سایت معتبری هستید، کاربران باید به برندتان علاقه مند باشند. اما چطور این علاقه به برند را متوجه میشود؟ از رفتار آنها!

مثلا اینکه کسی نام برند شما را جستجو کرده و وارد سایتتان شود، لینک سایتتان را در مرورگر خود وارد کند یا اصلا از طریق شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد شود… اینها همه نشان دهنده اعتبار بالای شما و برندتان است و گوگل هم با استناد به آمارش، برای بهبود رتبه های شما اقدام میکند.

خب تا اینجا با مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سئو آشنا شدیم، بیایید قبل از اینکه وارد یک مبحث جدید به نام “سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید” شویم، ببینیم که موتورهای جستجو در قبال سئو چطور عمل میکنند؟

سئو چیست

کارهای مهمی که باید برای افزایش رتبه سئوی سایت انجام داد تا ترافیک سایت بیشتر و بازدیدکنندگان آن افزایش یابد، در ادامه آمده است:

۱. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

لیستی از کلمات کلیدی که فکر می کنید مشتریان شما برای یافتن کسب و کار شما جستجو می کنند تهیه کرده و با استفاده از ابزارهای https://trends.google.com و https://kwfinder.com از تعداد دقیق جستجوهای انجام شده آن ها مطلع شوید. با این کار می توانید کلمات کلیدی مناسب وب سایت خود را لیست کنید و با استراتژی خوبی همچون ایجاد محتوا تاپیک کلاستر هرکدام از آن ها را به ترتیب به صفحه اول گوگل بیاورید.

۲. وضعیت سایت خود را در موتورهای جستجو بررسی کنید.

لیست کلمات کلیدی که برای وب سایت خود آماده کرده اید برای محاسبه جایگاه وب سایت شما استفاده می شود. وضعیت سایت خود را در موتورهای جستجویی مانند گوگل، یاهو، بینگ و… بررسی کنید تا متوجه شوید وب سایت شما از صفحه اول موتور جستجو چقدر فاصله دارد. این کار به شما کمک می کند تا برای آینده برنامه ریزی کنید.

۳. خطاهای سایت خود را از بین ببرید.

خطاهای فنی نظیر خطای ۴۰۴ (صفحه پیدا نشد)، لینک های شکسته (Broken Links)، برچسب های تصویر (Image Tags)، زمان پاسخگویی سایت (Slow Response Time) و خطاهای فنی دیگر را برطرف کنید تا به بازدیدکنندگان سایت شما به صورت دائمی به شما مراجعه کنند و تجربه خوبی از شما داشته باشند.

۴. اجازه دهید بک لینک ها کار کنند.

یکی از استراتژی های لینک سازی، ایجاد بک لینک با کیفیت برای وب سایت به صورت پلکانی و از کم به زیاد می باشد، این امر باعث طبیعی تر به نظر رسیدن لینک سازی ها شده و در نهایت افزایش رتبه وب سایت شما را حاصل می کند.

۵. مراقب رقبای خود باشید.

نگاهی به استراتژی های بک لینک رقبا، نوع محتوای آن ها، کلمات کلیدی مورد نظر و… باعث می شود شما به خوبی بازار هدف را شناسایی نمایید و همیشه در وضعیت خوبی با رقبای خود قرار داشته باشید.

الگوریتم های سئو و اهمیت شناخت و رعایت آن ها

هر کدام از موتورهای جستجو، الگوریتم های خاص خود را دارند. الگوریتم های گوگل که هرروزه برتعداد آن ها اضافه می شود سعی در شناسایی و نمایش بهترین سایت که می تواند نیاز مخاطب را برآورده کند دارد و برای این کار از فاکتورهای گوناگونی استفاده می کند که به هر یک از این فاکتورها الگوریتم می گویند. چرا الگوریتم ها مهم هستند؟

  • رتبه بندی صفحه وب به مجموعه ای کامل از الگوریتم ها بستگی دارد. الگوریتم های جستجوی گوگل قبل از ارائه نتیجه به کاربر عوامل زیادی را در نظر می گیرند.
  • الگوریتم گوگل معنا و مقصودی را که شامل اشتباهات املایی و زبان مورد استفاده است تعیین می کند. سیستم مترادف گوگل به مطابقت درخواست کاربر با سایر کلمات مرتبط کمک می کند و بهترین نتیجه جستجو را به کاربر ارائه می دهد.
  • ارتباط صفحات وب یکی دیگر از عواملی است که نقش مهمی در الگوریتم جستجو ایفا می کند زیرا کلمات کلیدی را مطابق با درخواست کاربر و محتوا یا عنوان صفحه وب در نظر می گیرد. سیگنال های مرتبط به الگوریتم جستجو، در یافتن صفحه مربوطه کمک می کند زیرا الگوریتم گوگل داده ها را به سیگنال ها منتقل می کند.
  • گوگل هم چنین ارتباط محتوای صفحه وب با کلمات کلیدی را در نظر می گیرد، زیرا اطلاعات موجود در صفحه وب را اسکن می کند و از  مکان جغرافیایی کاربر، سابقه جستجوی کاربر و تنظیمات جستجو برای ارائه نتایج استفاده می کند.

روش ها و استراتژی های سئوی متناسب با هر سایت

بهینه سازی انواع سایت برای موتورهای جستجو تقریباً از اصول یکسانی پیروی می کند، فقط گاهی برای انواع بخصوصی از کسب و کارها تمرکز روی برخی اصول بیشتر است یا یکسری اصول و استثنائات به آن افزوده می شود.

به طور کلی سئوی سایت بر چند محور اصلی استوار است. سایت شما هر چه که باشد در اولین قدم باید آن را تجزیه و تحلیل کنید و نقاط ضعف آن را بیابید و سعی در اصلاح آن ها داشته باشید. دومین گام یافتن کلمات کلیدی متناسب با نوع فعالیتی است که انجام می دهید، در این مرحله از عملکرد رقبا هم غافل نشوید چراکه به شما در یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک خواهند کرد؛ پس از آن تولید محتوای تازه، همیشه سبز و سودمند برای کاربران می تواند در امر بهینه سازی سایت به شما کمک کند. همچنین انجام  کارهای تکنیکی مانند استفاده از لینک ها و بک لینک ها، استفاده از ابزارهای موجود در کنسول گوگل، بهینه سازی سایت برای موبایل و … می تواند رتبه سایت شما را، صرف نظر از اینکه چه کسب و کاری دارید، در فهرست سرچ موتورهای جستجوی اصلی بالا ببرد.

در ادامه به سئوی چند نوع سایت متفاوت نگاهی اجمالی می اندازیم و نکات مهم درباره هر یک را مطرح می کنیم.

سئوی سایت فروشگاهی و نکات مهم در بهینه سازی محصولات

بسیاری مشاغل خرده فروشی در وب وجود دارد که برخی از آن ها حتی یک فروشگاه یا مغازه واقعی هم ندارند، با این حال می توانند در سال میلیون ها تومان کسب درآمد کنند. سایت شما نیز می تواند برایتان مشتری جذب کند، اما تنها در صورتی این امر محقق می شود که کاربران وب بتوانند آن را پیدا کنند. در ادامه چند راهکار ارائه می شود که می توانید با کمک آن ها شانس خود را برای قرارگرفتن در صدر لیست نتایج موتورهای جستجو افزایش دهید.

  • در بهینه سازی سایت های فروشگاهی باید دسته بندی ها هدف اصلی قرار بگیرند.
  • برای تمامی صفحات سایت خود لینک سازی خارجی انجام دهید.
  • برای درک بیشتر گوگل نسبت به صفحه دسته بندی ها، محتوایی برای هر دسته بندی تولید نمایید تا گوگل  به خوبی ماهیت صفحه را درک کند.
  • از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات خود مثل، بهترین، مقایسه دو محصول و… استفاده کنید.
  • به بهینه سازی تمامی صفحات وب سایت خود اهمیت دهید و تنها به سئو دسته بندی ها نپردازید.
  • به سرعت سایت خود اهمیت دهید و این اهمیت نباید تنها به صفحه اصلی سایت خلاصه شود، همچنین ابزارهای مختلفی برای تست سرعت سایت می باشد اما بهترین معیار برای سایت شما سرعت سایت رقبایتان باشد.
  • تصاویر سایت خود را بهینه سازی کنید.
  • هر کجا لازم بود از ویدیو کلیپ برای معرفی محصولات استفاده کنید.
  • محتوای مرتبط، منحصر به فرد و مختصر و مفید برای محصولات خود درج نمایید.
  • با استفاده از آدرس مرتبط و کوتاه که کلیدواژه اصلی را نیز دربربگیرد، URL سایت خود را بهینه سازی  کنید.
  • برای صفحات وب سایت خود عنوان های صحیح (Title tag) استفاده کنید و از کلماتی همچون خرید، قیمت، هزینه و فروش استفاده فرمایید.
  • در متادیسکریپشن ها از کلماتی همچون تخفیف ویژه، ارسال سریع و رایگان به کل ایران، اموجی و… استفاده نمایید.
  • نام محصولات را منطبق با جستجوی کاربران انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید با نام دسته بندیتان مقایرت داشته باشد.
  • دسته بندی صحیح که قابل فهم برای کاربر و موتورهای جستجو می باشد ایجاد نمایید و سعی کنید کل دسته بندی ها را به صورت یکنواخت بهینه سازی فرمایید.
  • در صفحات محصول، از آیکن های به اشتراک گذاری در دیگر شبکه های اجتماعی و نمره دهی ستاره ای استفاده کنید.
  • سایت فروشگاهی خود را برای موبایل بهینه سازی کنید و مطمئن شوید فرایند خرید و مشاهده محصول در سایتتان به راحت ترین شکل ممکن انجام می شود.
  • از سئوی لوکال یا محلی استفاده کنید غافل مشوید و سایت خود را در گوگل مپ ثبت نمایید.

در سئوی سایت آموزشی باید به چه نکاتی توجه نماییم؟

شاید کمتر کسی تا چند سال پیش علاقمند بود تا موضوعات مختلف را به صورت اینترنتی آموزش ببیند، اما بنا به دلایل گوناگون این احساس به وجود آمد تا سایت های آموزشی جای موسسات آموزشی حضوری را بگیرند و به مرور علاقمندان خود را پیدا و جذب این سیستم نمایند. از اینرو موسسات و مراکز آموزشی احساس تغییر کرده و هرکدام روبه دیجیتال شدن و رقابت با همدیگر را شروع کردنند، پس در این لحظه سئو سایت آموزشی یک راه مطمئن برای جذب مشتریان و دانش آموزان شد. اما متخصصان سئو برای اینگونه از سایت ها باید چه فاکتورهایی را الویت کار خود قرار داده و به آن اهمیت بیشتری دهند؟

در ادامه چک لیست مهمترین موارد مهم برای بهینه سازی سایت های آموزشی را با هم بررسی می کنیم:

  • ایجاد صفحات لندینگ پیج زیبا که کاربران به راحتی توانایی تحلیل و کار با آن را داشته باشند.
  • به دلیل حضور زیاد دانشجویان از هاست های اختصاصی که کمترین آپ تایم را دارند استفاده نمایید.
  • استفاده از ویدئوهای کوتاه جهت شناخت بیشتری کاربران با دوره های آموزشی.
  • استفاده از سرفصل های دوره و نکاتی که در طول دوره کاربران آموزش خواهند دید.
  • معرفی اساتید و تجربیات آنها.
  • استفاده از امکان نظر سنجی برای دانشجویانی که قبلا از این دوره های استفاده نموده اند.
  •  از ابزارهایی مانند Google Analytics برای ارزیابی وب سایت آموزشی خود استفاده کنید.
  • انتخاب کلمات کلیدی به صورت تاپیک کلاستر.
  • به روز رسانی تگ های عنوان و توضیحات متا دیسکریپشن را به طور مرتب انجام دهید.
  • ارائه محتوای مناسب و مرتبط مهم ترین فاکتور در سئوی سایت های آموزشی است.
  • از لینک ها و بک لینک های معتبر و مرتبط مثل سایت های edu و سایت های دانشگاهی استفاده کنید.
  • روی سئوی لوکال یا محلی سایت خود تمرکز کنید.
  • وب سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.
  • وب سایت خود را تعاملی کنید تا دانشجویان نظرات خود را به راحتی بارگو و پاسخ مطمئنی دریافت نمایند.
  • ساختار اطلاعاتی سایت خود را بهینه کنید و از ایجاد نقشه سایت غافل نشوید.
  • سرعت بارگذاری صفحات خود را افزایش دهید.
  • لینک های داخلی ایجاد کنید و از هر یک از صفحات وب سایت آموزشی خود به صفحات مرتبط دیگر لینک بزنید.
  • از زیرعناوین (H2  و H3)  به صورت صحیح استفاده کنید.
  • برای وب سایت آموزشی خود از آدزس URL ای استفاده کنید که مختصر باشد و کلید واژه اصلی را دربربگیرد.

موارد مهم در سئوی سایت خبری که باید الویت قرار دهیم!

وب سایت های خبری از مزایایی همچون جریان مداوم محتوای جدید و ویژگی های خاص گوگل مانند Top Stories برخوردارند . اما این مزایا به تنهایی برای بهینه سازی این سایت ها کفایت نمی کند و باید از روش های منحصر به فرد دیگری که وجود دارند برای سئوی سایت های خبری استفاده کرد.

مسلماً انتشار محتوای خبری، تضمین کننده رتبه بالای سایت در گوگل یا جذب ترافیک بیشتر برای سایت نیست. در ادامه، با چند فاکتور کلیدی که باید هنگام برنامه ریزی استراتژی سئو، برای وب سایت های خبری در نظر داشته باشیم آشنا می شویم.

  • اولین وبسایتی باشید که خبری را پوشش می دهد.
  • تولید محتوا مسائل ترند را الویت قرار دهید.
  • به سئو تکنیکال، سرعت سایت و موارد مربوط به کرالینگ سایت غافل نشوید.
  •  محتوای به روز تولید کنید و فعال تا مطالبتان همیشه در صدر قرار بگیرد باشید.
  • از تیترها و عنوان های جذاب و صریح استفاده کنید.
  • سعی کنید کلمه کلیدی خبر را در تیتر آن بگنجانید.
  • از لینک سازی با سایت های خبری معتبر استفاده کنید و منابع خبری خود را حتماً ذکر کنید.
  • برای لینک سازی خارجی به دسته بندی ها لینک دهید و یا از قابلیت منشن بدون لینک استفاده نمایید.
  • برای افزایش رتبه الکسای سایت خبری بهتر است از مطالبی استفاده نمایید که مخاطبان بیشتر با کامپیوتر آنها را سرچ می کنند.
  • در صورت داشتن اسپم اسکور، لینک ها را disavow کنید و از سایت های بک لینک دریافت کنید که کمترین اسپم را دارند.
  • با دسته بندی کردن اخبار سایت، نرخ پرش یا Bounce rate (سرعت ترک کردن سایت توسط کاربران) کاهش می یابد و در  نتیجه رتبه سایت خبری شما افزایش پیدا می کند.
  • سرعت سایت خود را متناسب با Crawl Speed یا سرعت کرول های موتورهای جستجو  بهینه کنید.
  • از دیگر شبکه های اجتماعی، برای انتشار اخبار خود استفاده کنید.
  • تولید محتوای تصویری با در نظر گرفتن اصول صحیح، علاوه بر اینکه سایت خبری شما را جذاب تر می کند، بلکه برای سئوی آن نیز سودمند می باشد.

پیام بگذارید